Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Afvallen

rojin

20-02-2009 | 00:36

Hallo, ik ben een meisje van 15 jaar en weeg 65 kilo. Ik zou graag 10 kilo willen afvallen, maar mijn vraag was wat moet ik daarvoor doen?? Behalve veel bewegen is er toch meer nodig??

En of ik mij zelf kan inschrjven bij jullie en hoeveel het kost??


  

2 Antwoorden

Antwoord van Happy Fitness
06-05-2009 | 18:46

Bij Sportinstituut Smid is er het AMUSEER JE SLANKprogramma.

Dit houdt in:

Voedingsadviezen, Recepten, Trainingsadviezen, 2-weekelijkse weegmomenten en een deelname paspoort. 

Kosten: 10 euro per 4 weken bij het normale (toch al lage) contributiebedrag voor uw trainingen in ons profesionele sportinstituut op Westerzicht 388 in Vlissingen


Antwoord van Sportschool/Fitnesscentrum "Sports in Motion"
07-11-2010 | 22:52

Beste Rojin,

 

Niet geheel onbelangrijk is bij je vraag je leeftijd te melden....

 

Je zit nu in een fase dat de hormonen door je lichaam gieren en er dus vanalles kan gebeuren, dus is er nog geen nood aan de man, of in dit geval vrouw, maar misschien kan dit je verder helpen.....

 

Verander je eetgewoonten

Je dieet verfijnen kan je helpen om van een paar pondjes af te komen. In plaats van minder voeding moet je denken aan het vervangen van het ene door het andere.

Een paar voorbeelden zijn:

* Stap over van halfvolle melk naar magere melk

* Gebruik light of vetvrije mayonaise in plaats van de volle versie

* Lees de etiketten van wat je iedere dag eet, en zoek naar versies met minder calorieën

* Zorg voor meer vezelrijk voedsel in je dieet, zodat je je voller voelt na het eten en minder calorieën eet

* Eet normale porties

Gooi je cardio-training om

Het aanpassen van je cardio-training is een goede manier om meer calorieën te verbranden. Probeer de volgende ideeën eens uit:

* Verander de intensiteit waarmee je traint: Als je normaal vijf kilometer per uur loopt op de loopband, verhoog dit dan naar zes kilometer en verhoog de helling van het apparaat om meer calorieën te verbranden

* Pas de tijdsduur aan: Doe je normale training, maar voeg bijvoorbeeld eens tien minuten touwtjespringen of kickboxen toe aan het eind van één of twee van je wekelijkse trainingen

* Probeer intervaltraining of circuit training: Als je buiten traint, gooi dan wat korte sprintjes door je normale looptraining heen. Of doe eens acht tot tien oefeningen achter elkaar aan zonder rust te nemen, waarmee je cardio en krachttraining combineert

Verlies vet.

Het is erg moeilijk voor iemand om lichaamsvet te verliezen, en het kan ook erg frustrerend zijn. Uiteindelijk is het resultaat het wel waard. Als je bijvoorbeeld je buikspieren wilt zien, dan kan je je rot werken in de sportschool om ze te krijgen, maar ze zullen nooit zichtbaar zijn als er een laag vet overheen zit.

Als je een dieet volgt is het vaak verleidelijk om datgene te eten wat je beter niet kunt eten. Ik heb een manier gevonden om je te helpen met dit probleem. De volgende keer als je iets ziet dat je wilt maar niet hoort te nemen, dan moet je jezelf voorhouden dat het niet goed meer is. Houd jezelf voor dat het bedorven is en dat je het niet eens meer wilt, of dat er een vreemd smaakje aan zit en dat je denkt dat er iets mis mee is. Dit werkt voor mij elke keer! Probeer het maar eens uit.

Zes fundamentele sleutels tot vetverlies

1. Eet vijf tot zes maaltijden per dag

De traditionele drie maaltijden per dag zijn gewoon niet genoeg om vet te verbranden.

Elke keer dat je eet wordt je verbranding aangeslingerd om te verbranden wat je hebt gegeten, en je begint het voedsel direct af te breken, waarbij alles gebruikt wordt wat er in zit, van energie tot de voedingsstoffen.

Als je maar drie maaltijden per dag eet heeft je verbranding (je metabolisme) de tijd om rustig aan te gaan doen tussen de maaltijden door. Dat is niet erg efficiënt als je vet wilt verbranden.

Je doel moet zijn om je metabolisme in de hogere versnelling te houden om zoveel mogelijk vet te kunnen verbranden. Dit kan je het beste bereiken door je voedsel te verdelen over vijf of zes kleinere maaltijden per dag, of door ongeveer iedere 2.5 tot 3 uur te eten.

Het eten van meer maaltijden betekent niet dat je elke maaltijd als een paard moet gaan eten; het betekent gewoon dat je de normale drie maaltijden eet, maar dat je tussen door een kleine extra maaltijd eet. Het voordeel hiervan is tweeledig:

* Het houdt je metabolisme hoog

* Het maakt je minder hongerig bij je volgende maaltijd, waardoor je minder zult willen eten Het is vaak niet praktisch om een maaltijd klaar te maken halverwege de ochtend of tussen je andere maaltijden door. Je kunt hiervoor proteïnerepen eten, die je gewoon in de sportwinkel of op het Internet kunt kopen. Kijk wel dat je een reep neemt waarin het percentage koolhydraten laag is en het percentage proteïne hoog.

2. Drink water

Het belang van water drinken wordt vaak onderschat. Je lichaam bestaat voor 70 procent uit water, en zo moet je het ook behandelen. Geef je lichaam wat het nodig heeft. Water is essentieel als je een dieet volgt of aan het afvallen bent. Het helpt je lichaam om alle voedingsstoffen die je via je voeding naar binnen krijgt op de juiste wijze te gebruiken, wat er belangrijk is tijdens een dieet. Je hebt alle voedingsstoffen die je eet nodig, want anders heeft het eten ook weinig zin.

Water helpt je om de voedingsstoffen efficiënt naar je cellen te vervoeren en het bepaalt hoe de cellen deze stoffen gebruiken. Dat heb je allemaal nodig om gezond te blijven en om spiermassa op te bouwen.

Tegelijkertijd zorgt water dat je lichaam de afvalstoffen en de giftige stoffen kan afvoeren, zodat je nog gezonder wordt.

Water zorgt er ook voor dat je huid elastischer wordt, zodat je massa kunt bouwen zonder dat je huid uitscheurt.

Water zorgt er verder voor dat je teint mooier wordt, en dat je gewrichten worden beschermd. Dit laatste is belangrijk om je, als je vet verliest, ook vet verliest dat je gewrichten beschermd.

Door het drinken van veel water kan je blessures voorkomen.

3. Doen aan Cardio

Cardiovasculaire training is waarschijnlijk één van de belangrijkste sleutels tot gewichtsverlies. Je dieet kan nog zo goed zijn, maar het zal nooit ten volle worden benut als je geen cardio doet.

Voor het beste resultaat zal je minstens vier keer per week gedurende minimaal twintig minuten aan cardiotraining moeten doen. Iedere week kan je dan proberen om vijf minuten aan je tijd toe te voegen tot je ongeveer vijfenveertig minuten per sessie traint.

De beste tijd om aan cardio te doen is als je 's morgens wakker wordt, voor je iets eet. De reden hiervoor is dat, als je wakker wordt, je bloedsuikerniveau erg laag is, zodat je lichaam veel sneller vet zal gaan verbranden dan wanneer je eerst al je koolhydraten moet verbranden voor je aan je vetreserves kunt beginnen.

4. Veel Proteïne
Om je metabolisme op een hoog peil te houden en efficiënt vet te laten verbranden terwijl je zoveel mogelijk spiermassa behoudt is afhankelijk van het eten van een grote hoeveelheid proteïne (eiwit).

Je lichaam zal eerst koolhydraten verbranden, omdat koolhydraten de belangrijkste energieleverancier is. Op het moment dat je lichaam door de koolhydraten heen raakt zal het beginnen om vet te verbranden voor energie.

Je wilt niet dat je lichaam je spiermassa, waar je hard voor hebt gewerkt, gaat gebruiken om energie te maken. Om deze reden is het belangrijk om zoveel mogelijk proteïne te eten terwijl je gewicht verliest. Het houdt je metabolisme aan de gang!

5. Verlaag het aantal koolhydraten dat je eet

Als je het aantal koolhydraten dat je eet niet verlaagt zal je vetverlies minimaal zijn. Door je koolhydraten omlaag te brengen zal je lichaam vooral vet verbranden. Aangezien je lichaam eerst koolhydraten verbrandt, en dan pas vet, zal het door de verlaging geen koolhydraten hebben om te verbranden en zal het meteen beginnen met het verbranden van je vet.
De truc met koolhydraten is, dat je de meeste van je dagelijkse koolhydraten bij je ontbijt eet. Als je ontbijt moet je ervoor zorgen dat je een combinatie van proteïne EN koolhydraten neemt om je metabolisme snel aan te wakkeren. Dit zorgt er ook voor dat je gedurende de dag voldoende energie hebt.

6. Neem een multi-vitamine

Als je een dieet volgt is het verstandig om een goede multi-vitamine te nemen om sterk en gezond te blijven. Aangezien je eetgewoonten veranderen als je een dieet volgt moet je ervoor zorgen dat je voldoende essentiële vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Extra opmerkingen:

* Om ervoor te zorgen dat je teveel eet of dat je eet wat je niet echt nodig hebt, wacht een kwartier na het eten om te zien of je echt een tweede portie wilt. Je lichaam heeft ongeveer vijftien minuten nodig om te weten dat het 'vol' is

* Zorg ervoor dat je voldoende slaap krijgt. Slapen geeft je energie voor de volgende dag, wat extra belangrijk is als je minder koolhydraten eet. Probeer minimaal acht uur per nacht te slapen. Als je jong bent, zoals jij dus bent, probeer tien uur te halen

* Wees niet bang om groente en fruit te eten als je af probeert te vallen. Zorg er wel voor dat je keuze niet vol koolhydraten zit, zoals gebakken aardappelen. Maar twijfel niet als je een appel of sinaasappel wilt nemen tijdens je ontbijt, of groene bonen bij je avondeten